15 september 2007

Patti (zucht)

Patti Smith in New York zien. Dat stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Dat ze zo'n gedenkwaardig concert zou geven als gisteren in het Beacon Theatre had ik er niet bij durven wensen.
Wat ik me ten eerste niet bedacht had, was dat het gisteren de geboortedag van haar overleden echtgenoot Fred 'Sonic' Smith was. Nu is Freddy altijd wel aanwezig tijdens de optredens van Patti Smith, maar het eerbetoon van gisteren had wel een heel speciaal tintje. Ondanks Patti's eigen vergissing:
,,Dit was eigenlijk bedoeld ter viering van Freds 60ste geboortedag. Ik had dit allemaal al geregeld toen ik me bedacht dat ik een jaar te vroeg was. Fred zou vandaag 59 zijn geworden. Well, I guess I've always been attracted to younger men...''
Behalve Pat en haar vaste band met daarin tegenwoordig ook haar zoon Jackson waren er een paar vrienden komen opdagen. Onder hen Flea van de Red Hot Chili Peppers op trompet (erg leuk) maar vooral overweldigend bassend op de Hendrix-cover Are You Experienced, My Generation (het eerste nummer dat Fred en Patti ooit samen uitvoerde, ergens in Detroit) en Rock 'n' Roll Nigger.
De show opende met een nummer dat ik niet van Patti kende of in elk geval niet kon thuisbrengen. Het betrof een nummer dat ze ook eigenlijk nooit speelde vertelde ze, omdat ze hem lastig zingen vond. Fred en zij hadden het samen geschreven bij de geboorte van hun dochter Jesse. Die dochter had ik uberhaupt nog nooit gezien, en wie wel eigenlijk? Aan het eind van de avond haalde Patti haar zowaar ook het podium op om een nummer voor echtgenoot en vader te spelen.
Zo'n avond dus. Met veel anecdotes. En wie Patti wel eens heeft zien optreden weet dat zij haar anecdotes altijd vertelt met een aandoenlijk soort bescheidenheid, meisjesachtig.
Ik zal er eentje proberen op te schrijven. Over hoe Fred haar ten huwelijk vroeg:
,,Hij nam me mee naar het midden van een snelweg. Het verkeer raasde aan alle kanten om ons heen. Dat was best eng. Toen vroeg hij mij: 'Do you trust me?' And I said: 'Yes'. And then he asked me to close my eyes, and I did. And then we started dancing. In the middle of the highway. With traffic all around us. Well, that's the kind of guy Fred was...''

Zo vertelde ze ook over hoe en waar ze ooit de woorden voor Because The Night schreef. Het hoe laat ik even in het midden. Maar het was in MacDougal Street, waar ze destijds woonde. Wist ik ook niet. Laat ik gisteravond nu eens niet hebben gepicknickt op Washington Square maar mezelf getracteerd hebben op een heerlijk paella en een ijskoude Corona in MacDougal Street!
Zo zie je maar weer, de wereld is klein en Manhattan daarvan slechts een speldenprik.

Overig nieuws:
-Heb vandeweek met Joe, de barman van The Red Lion in Bleecker Street zitten kletsen, nadat de eigenaar (David) me letterlijk naar binnen had getrokken omdat hij het leuk vond me weer te zien. Gek, want zo vaak kom ik hier niet. Joe was moe van een lange dag werken en bovendien dronken aan het worden, dus we doen het gesprek nog eens over vandeweek, zo heb ik hem beloofd. Joe waardeert mijn mening zeer. Om een of andere reden heeft hij het idee dat ik een gezaghebbend journalist uit Nederland ben. Ik heb hem al vaak uitgelegd dat mijn rol aanzienlijk bescheidener is (gemeenteraad, partij Spaarnestad, hondenpoep, wegopbrekingen, achterstallig onderhoud) maar hij wil daar niet van weten. ,,Next time, you'll bring me some of your articles and translate them a little for me. I'll tell you what I think. I am sure they are great. I am very, very interested.'' Dat beloof ik hem dan maar...

-In mijn favoriete parkje onder de Manhattan Bridge gezeten (Brooklyn-zijde) en over die prachtige Brooklyn Bridge Manhattan terug op gewandeld. Tja, de Brooklyn Bridge... dat is toch weer een hele andere stadsentree dan de toch net opgeknapte Schouwbroekerbrug bij Heemstede.

-Gisteren heel even in The Orbit geweest, het restaurant van Minnie. Dat wil zeggen, niet dus: Minnie heeft haar aandeel verkocht en is weer als chirurg aan de slag gegaan. Wat voor chirurg wist Gg ook niet. Plastische, dacht ze.


Hoe dan ook: People have the Power!!!!

2 opmerkingen:

kix zei

Tip! Ik las vanochtend in de krant dat ze vanaf 18 sep. in de Met een expositie hebben van alle hollandse schilderijen die normaal in het archief liggen. Lijkt mij persoonlijk iets moois om te gaan bekijken als ik toch in NY zou zijn.. Voor wat meer informatie, zie de link hieronder:
http://www.metmuseum.org/special/se_event.asp?OccurrenceId={EC10158E-6C96-4277-831A-9D4CC85FD00B}

kix zei

Oja... het heet "The Age of Rembrandt: Dutch Paintings in The Metropolitan Museum of Art"
Kus!